maandag 3 december 2012

Joke Bruijs: Swingend door het leven

Joke Bruijs kwam geregeld in de Oase bar van Jaap en Arie Valkhoff. Joke: “Midden jaren zestig kwam ik vaak in de Oasebar, samen met Wim Koopmans. Het was een van de weinige gelegenheden in Rotterdam met een nachtvergunning, maar er hing geen armoedig nachtclubsfeertje. Er hingen altijd artiesten rond die er voor hun plezier optraden. Je moest in die tijd achttien jaar zijn om erin te mogen. Ik was eigenlijk te jong, maar ik zag er toen al heel vrouwelijk uit. Wimpie kende Jaap goed, en die vroeg dan aan mij of ik een paar nummertjes wilde zingen. Ik deed nummers als Summertime uit Porgy and Bess of I can’t give you anything but love, een jazzy nummer. Dat speelde Jaap dan op zo’n Harry Mooten-achtige manier, lekker swingend, dat vond hij heerlijk om te doen. Het publiek vond het prachtig, zo’n jong meisje dat al die Amerikaanse nummers zong. Ik weet nog precies hoe het er daar uitzag als je binnenkwam. Links was de bar, omgeven met palmtakken en halverwege rechts zat Jaap op een soort verhoginkje met zijn accordeon. Het was daar altijd gezellig.” Ook nu nog zingt Joke regelmatig het repertoire van Jaap, en trad voorheen een aantal keren op in de voorstelling “Een avondje in de Oase”. Vanaf 10 december ligt haar biografie in de winkel, geschreven door Jaap's zoon Ben Valkhoff. Het boek bevat tevens een cd met o.a. nog niet eerder uitgebrachte opnamen, en zingt Joke haar versie van Jaap's Diep in mijn hart. Het boek is in de winkel verkrijgbaar, of online bestellen kan hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten